Merksieraden en juwelen merken

Chopard, Cartier en Bulgari: drie dynastieën in de moderne juwelenbranche

Ze zijn allen gestart als kleine familiebedrijven, maar inmiddels zijn Chopard, Cartier en Bulgari uitgegroeid tot multinationals met wereldwijde vestigingen en talrijk personeel. Gedragen door royalty en filmsterren zijn de Chopard sieraden, de Cartier sieraden en Bulgari sieraden vandaag de dag niet meer weg te denken van de juwelenmarkt.

Het roemrijke verleden van Chopard merksieraden

Chopard werd in 1860 opgericht door horlogemaker Louis-Ulysse Chopard in Sonvilier, een stadje vlakbij Bern in Zwitserland. Door zijn precisie en oog voor detail steeg zijn reputatie, en werd Louis-Ulysse Chopard al snel de hofleverancier van de Russische tsaar.
Na de dood van Louis-Ulysse nam zijn zoon Paul-Louis het stokje over. Onder zijn leiding verhuisde het hoofdkwartier in 1921 in eerste instantie naar de grotere stad La Chaux-de-Fonds, en in 1936 naar Genève, het Mekka van de horlogerie. In 1943 gaf Paul-Louis de zakelijke leiding door aan Paul André Chopard, een kleinzoon van oprichter Louis-Ulysse.
Het werd 1963, en er waren geen erfgenamen meer die interesse hadden om in het bedrijf te stappen. Paul André ging op zoek naar een koper die het roemrijke verleden van het bedrijf nieuw leven in kon blazen, en vond deze in de Duitse horloge- en juwelenmaker Karl Scheufele III. De frisse wind in het bedrijf kwam de firma enorm ten goede. Onder de creatieve leiding van Scheufele en zijn vrouw breidde Chopard in de jaren 80 zijn activiteiten uit met de productie van diamanten damesjuwelen. De hoogstaande technologie die gebruikt werd en het vakmanschap waarmee de sieraden gesmeed werden, zorgden ervoor dat Chopard uitgroeide tot één van de meest toonaangevende horloge- en juwelenmerken.

chopard happy diamond ring

Chopard “Happy diamond”

Eén van de meest originele en innovatieve concepten in de lijn van Chopard sieraden, zijn de zogenaamde “Happy Diamonds”. Het bijzondere van deze diamanten is dat ze mobiel zijn, en in alle vrijheid vreugdevol kunnen ronddraaien en bewegen. In 1976 werden de wervelende “Happy Diamonds” voor het eerst in een horloge geplaatst. In de jaren 80 werd dit geslaagde concept verder uitgewerkt, en tot op de dag van vandaag blijven de sieraden en uurwerken met “Happy Diamonds” zeer gewild.

Cartier, kind aan huis bij koningshuizen en sterren

Cartier werd in 1847 opgericht in Paris door Louis-François Cartier. In 1899 gaf hij het bedrijf door aan zijn drie zoons Louis, Pierre en Jacques, die hun vizier op het buitenland gericht hadden en verantwoordelijk waren voor de internationale doorbraak van het bedrijf. Onder hun leiding werd Cartier een favoriet van de Europese vorstenhuizen en aristocratie. De rest van de wereld bleef niet lang achter, en toen Cartier ook de harten van de glamoureuze Hollywoodsterren sneller liet kloppen, was de globale veroveringstocht volbracht.

Cartier “Trinity”

cartier trinity

In 1924 ontwierp Louis Cartier de visionaire “Trois Anneaux” ring. Deze bestaat uit drie ringen in verschillende kleuren, geel, wit en rosé goud, die harmonieus met elkaar verbonden zijn. Elke kleur heeft een eigen speciale betekenis: de rosé kleur is de kleur van de liefde, de gele ring beeldt trouwheid uit en wit staat model voor de vriendschap. Deze unieke ring met een tijdloos design blijft ook vandaag nog zeer populair. In 1998 werd de naam van “Trois Anneaux” omgedoopt tot “Trinity”, maar de elegantie en symbolische waarde van deze drie-eenheid bleef bestaan. Een Cartier horloge verkopen kunt u ook bij ons. Horloges compleet met de originele doos en de garantiepapieren kunnen veel geld opbrengen.

Bulgari, van een immigrant met een droom tot een luxe-impirium

Sotirio Georgis Bulgari, een Griekse immigrant die zich in Rome had gevestigd, richtte in 1884 zijn bedrijf Bulgari op. Zijn handgemaakte juwelen waren beïnvloed door Byzantijnse en islamitische tradities en combineerde allegorische aspecten met sierlijke bloemenmotieven, die enorm aansloegen bij Engelse toeristen die de Italiaanse stad bezochten. In de jaren 20 was de Franse Art Deco stroming een grote inspiratiebron voor het bedrijf, en de juwelen die vervaardigd werden in de jaren 30 werden gekenmerkt door geometrische vormen en dimensies.
Ondertussen bouwde de familie Bulgari gestaag verder aan hun imperium. Naast juwelen en horloges startte de firma ook met de productie van luxe-accessoires, creëerde het bedrijf een succesvolle geuren- en cosmeticalijn, en werd ook de hotelmarkt veroverd.

Bulgari“B.zero1”

Bulgari b zero

Ondanks alle drukke nevenbezigheden blijft Bulgari echter een hart hebben voor juwelendesign, en met succes. De iconische “B.zero1” ring combineert het zogenoemde “Tubogas” motief met het distinctieve Bulgari logo. “Tubogas” laat zich vrij vertalen als “gaspijp”, en de hierop geïnspireerde techniek was beïnvloed door de opvallende vorm van gaspijpen in de jaren 20. Het resultaat was een flexibele ring met afgeronde contouren, en de techniek werd al snel één van het bedrijfs bekendste handelsmerken.

merksieraden en juwelen merken verkopen

Bent u op zoek naar een betrouwbaar verkooppunt voor uw Chopard juwelen? Of bent u wellicht in het bezit van Cartier sieraden en Bulgari sieraden die u graag van de hand wil doen? Dan bent u bij Goud Verkopen Utrecht aan het juiste adres. Wij betalen meer dan de goudprijs per gram. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie. Wij staan steeds ter uw beschikking om uw vragen te beantwoorden en om u van persoonlijk advies en de nodige deskundige informatie te voorzien.